www.FrFaSha4eVeR.yoo7.com
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Met3b loVersالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

يوميات اتنين مخطوبين...

فارس الجميلات
جيتار بلا اوتار
Mr.kaka
ميسى الاهلاوى
اسماء الاهلوية
hodasaid
magOoOody
دانا
12 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
كاتب الموضوعرسالة
دانا
Moderator
Moderator
دانا

هواياتك : كرة القدم
لاعيبك المفضل : ابو تريكة ومتعب
النادى المفضل : الاهلى
وسام العضو : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Mod

يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس نوفمبر 13, 2008 5:25 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

:D

قرات تلك اليوميات من فتره واعجبتني جدا وفكرت ان اعرضها عليكم في حلقات متتاليه اذا نالت اعجابكم ان شاء الله
هى يوميات اتنين مخطوبين "عمر و ساره"

الحلقه الاولى

كلما تحدثني أمي عن زواج أحد الأقارب أو القريبات وعن الجهاز الكبير الذي رأته عند فرش المنزل الجديد تثور ثائرتي وأصاب بالحموضة من شدة الغيظ، فوالديّ قد أصرا على توفير نصف مرتبي من أجل ذلك الزوج الذي قد يأتي يوما أو لا يأتي.

ولكن ما دخلي أنا بكل هذا؟ إذا أرادوا أن يزوجوني فليدفعوا هم وليس أنا. لماذا لا يسمح لي بالتصرف بالمرتب كيفما أشاء. أنا مثلا أريد التوفير لشراء سيارة في خلال خمس سنوات. وكبداية أريد أموالا لتعلم القيادة والحصول على الرخصة، وكذلك أريد إكمال دراساتي العليا. أنا أريد نصف المرتب الذي يِؤخذ مني "غصبا واقتدارا". ثم من هذا الذي يستحق أن أحرم من نصف مرتبي بسببه. حاجة تغيظ!;)

أنا لن أصرف قرشا برغبتي على شخص لا أعرفه يدخل في حياتي فجأة متوقعا أن أصبح خادمه المطيع, "بلا جواز بلا نيلة"!!!

ساره

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تحسدني أختي لكوني رجلا أستطيع أن أختار لنفسي وأن أقرر متى أتزوج، في حين أنها كفتاة تضطر لانتظار الفارس المنتظر وليس بيدها حيلة.

ولكنها لا تدري كم الأعباء الملقاة على كاهلي لكي أفكر في الزواج. بالتأكيد أحلم أن أمسك يوما ما بيد فتاة –هي زوجتي- ونسير على الكورنيش وهي تتسلى بأكل الترمس الذي يزيد بطنها المنتفخ من الحمل انتفاخا.

ولكن من أين لي بالمال الذي يجعلني أتقدم لخطبة أي فتاة؟ وكذلك فإني لا أريد أي فتاة.. كيف أعرف أن هذه الفتاة التي سأتقدم لها ستكون مريحة في صحبتها؟ فبالرغم من صغر سني واشتياقي إلى متع الزواج المعروفة, فإني أدرك تماما أنه بعد أيام قلائل سيكون ما يهمني أكثر هو طيبة زوجتي وخفة دمها واستمتاعي بحديثها. فأنا أعرف أصدقاء قد تزوجوا وكانوا يتصلون بالشلة قبل مرور الأسبوع الأول على زواجهم, وذلك لأنهم قد شعروا بالملل. ملل!!! وهم مازالوا في بداية البدايه، إذاً ماذا سيفعلون بعد عام أو عامين؟ "بلا جواز بلا نيلة!!!"

عمر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منذ أسبوع ألمحت لي أمي بأن إحدى صديقاتها لديها ابن يكبرني بثلاث سنوات، يعمل كمهندس كمبيوتر في إحدى الشركات الخاصة. وهي تعرف أنه شاب مؤدب ووسيم وسيزورنا هو وأهله ليشربوا معنا الشاي يوم الخميس القادم.

كنت أظن أني سأثور ولن أرضى بفكرة الزواج الآن. فأنا أريد أن أبني مستقبلي، فهذا ليس فعلا يقتصر على الرجال فقط, ولكن لا أدري ما الذي أسكتني؟ لعله الفضول لمقابلة شخص يريد الزواج بي. لا أدري

اتصلت بصديقتي المقربة وأخبرتها، فضحكت ودعت لي بالتوفيق وأكدت عليّ أن أصلي صلاة الاستخاره، ففعلت بمجرد أن أنهيت مكالمتي معها. وظللت في حالة قلق طوال الأسبوع وكنت أبكي يوميا Idea في التليفون وأنا أحدث صديقتي وأنا أتخيل قصصا مأساوية إذا لم يعجبني العريس وأجبرني والدي على الزواج منه، وكيف سأعيش في بؤس، وكانت صديقتي تضحك مني وتقول إني أستبق الأحداث، وإني "نكدية"، ولكن القلق كان يؤلم قلبي، ومر الأسبوع سريعا. واليوم هو الخميس المنتظر.. وربنا يستر

ساره

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منذ شهر أخبرتني أمي عن صديقة معها في العمل عندها فتاة جميلة تصغرني بثلاثة أعوام، وهي تعمل في إحدى الشركات. ووالدها رجل طيب ومحترم. فأخبرتها بأني لا أملك حاليا ما يعينني على مصاريف الزواج، وأن كل ما ادخرته خلال سنين عملي هو سبعة ألاف جنيه . طمأنتني أمي وأخبرتني بأن والدي سيساعدني، وأن هذه هي سنة الحياة. فجدي كذلك قد ساعد أبي عندما تزوج من أمي وعاشا أولى سنوات زواجهما في إحدى الغرف ببيت جدي الواسع إلى أن وسّع الله على أبي واشترى هذه الشقة.

ولكني لم أكن أريد العيش في بيت والدي، وكان رد أمي أن أمامي الحل في أخذ شقة إيجار جديد. ولما كنت أشعر بالاكتئاب منذ فترة لشعوري بالعجز عن الزواج في وقت قريب, فقد استمعت لحديث أمي المتفائل ووعودها بمساعدة أبي الأسطورية. وتوكلت على الله وصليت الاستخارة. واتفقنا على مقابلة العروس في بيت أهلها يوم الخميس القادم، وكاد التوتر يقتلني، فقد خشيت أن لا تعجبني العروس، وكم سيكون الموقفstudy

وقتها محرجا عندما أرفضها بعد أن ذهبنا إلى بيتهم!! ربنا يستر....

عمر

ايه رايكم عجبتكم البدايه؟ ها قولوا اكمل ؟؟؟؟

يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 334130681

كاتب الموضوعرسالة
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 02, 2008 1:25 am

مشكوريين علي مروركم الجميل

اسعدتموني
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 02, 2008 1:41 am

الحلقة العشروووون

أول مرة نتخاصم انا وعمر من يوم ما اتخطبنا اتخانقنا كتير لكن كنا بنتصالح سريعا والحق يقال كان هو دائما من يبادر بصلحى حتى لو كنت انا المخطئة !!

احساس البعد سىء جدا شعرت ان ايام الخصام القصيرة مرت كأنها شهورطويلة لم يحادثنى فى التليفون ولم يرسل لى رسالة ولا حتى رنة وأنا كرامتى منعتنى أن أبدأ أنا بالحديث لماذا يضغط على بهذا الأسلوب كى يرغمنى عن التنازل عن مستقبلى وهل هذا اخر تنازل أم ان سلسلة التنازلات لن تنتهى ؟!!

انا لا أعرف وجه تصميمه على تركى العمل وهل وانا تعديت الخامسة والعشرين اخذ مصروفى من ابى مثل الاطفال ؟ ومتى انضج واتعلم الاستقلالية اذن ؟ فى سن الستين ؟ يبدو ان الرجل يريد من زوجته ان تكون تابعا له بلا اى شخصية كده يا عمر هنت عليك ؟ :(

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كده يا سارة هنت عليكى ؟ لم تفكر ان تتصل بى ولا مرة حتى ولو من باب الاطمئنان على ! انا الذى عودتها على هذا الاسلوب فى كل مرة نختلف ابادر انا بمصالحتها حتى لو كانت هى المخطئة انا بجد دلعتها كتير وممكن تظن انها متحكمة فى بهذا الأسلوب او انى شخصيتى ضعيفة !! لا انا مش ح اسأل عليها المرة دى مع انى ح اتجنن وأسمع صوتها بس هى لازم تسمع كلامى وتطيعنى بلا نقاش !! وبرضه مش ح اتصل!!!

عمر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

درجة حرارتى ارتفعت من الانفلونزا واشعر بصداع رهيب ألزمنى الفراش يبدو ان هذا مرض نفسى زى ما بيقولوا ووجدتها حجة مقنعة كى ابكى براحتى :x واتحجج بالصداع لاحظت امى ان عمر لا يتصل ولا يأتى من اسبوع فسألتنى عن السبب فتحججت بحجج واهية فقالت لى (أسألى عنه انتى يا سارة الرجل بيحب دائما ان يشعر باهتمام كبير مثل الطفل تماما !! )

فرفضت بشدة ففهمت ان هناك مشكلة ولم تلح على فى معرفة الأسباب وخرجت من غرفتى وتركتنى انام وبعد قليل سمعت صوتها يتحدث فى التليفون مع حماتى العزيزة وتجتهد ان تجعل الحديث عاديا جدا وختمته بخبر هام جدا من أجله كان كل هذا الاتصال وهو ( ان سارة عيانة جدا جدا ونايمة يا عينى فى السرير درجة حرارتها 60 )

تابعت الحديث وابتسمت من حنية امى ورقتها تريد ان تصالحنا انا وعمر بدون ان تتطفل او تتدخل

يا حبيبتى يا ماما !! بس لو عمر ما اتصلش برضه بعد ما يعرف انى تعبانة معقول ؟ معقول يا عمر ؟!!!

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سارة تعبانة ؟ يا حبيبتى يا سارة ؟ علشان كده ما اتصلتش بى وانا ظلمتها لازم اروح لها حالا اهو المرض جه حجة كويسة علشان اروح بسبب مقنع اصلى خلاص بجد مش قادر على البعد والخصام الرهيب ده....

عمر

كده يا عمر ولا حتى رسالة ؟!! قلتها لنفسى وانا لا أنزل عينى من على الموبيل وكأننى اخاف لو ابعدت عينى عنه لن اسمعه لو رن !!

منتظرة اتصال عمر الذى لا يأتى يبدو انه فعلا قاسى ويرغمنى بكل الطرق ان اتنازل عن كل شىء حتى يضغط على وانا مريضة !!! انا لا يمكن أكلمه بعد اليوم ولا اعتقد انى سأكمل الخطوبة اصلا بجد مش عاوزاه

(صوت ماما يرن عمر جه يا ...)

سارة

نسيت كل خلافى مع سارة وزعلى منها عندما رأيتها وهى متعبة محمرة العينين مرهقة كأنها لم تنم من سنين وهتفت بها فى قلق كبير اول ما رأيتها

- ( الف سلامة عليكى ان شا الله انا وانتى لأ)

- بعد الشرعنك يا عمر انا الحمد لله بخير همست بالكلمات فى صوت خفيض

- اول ما عرفت انك تعبانة جيت جرى خلى بالك من نفسك يا سارة انتى دلوقتى مش بتاعتك لوحدك لا بتاعتى انا كمان :o1:

- ....................

- انتى زعلانة منى ؟

- .......................

- خلاص بقى حقك على انا فعلا اخدت الموضوع بعصبية شوية بس انا خايف عليكى مش اكتر

- كان ممكن نتناقش فى الموضوع بهدوء ومن غير ما حد يفرض سيطرته ولا يحاول يلغى شخصية الطرف التانى

- طيب لو قلت لك علشان خاطرى فكرى فى موضوع الشغل ده تانى تقولى ايه ؟ :o1:

- أقول خاطرك غالى على جدا وانى بالاسلوب ده فعلا ممكن أفكر فى حل وسط مثلا انى بعد الزواج ادور على شغل مواعيده بدرى عن كده فى حضانة مثلا علشان البيت والبيبى موافق ؟

- موافق جدا وح نسميه ايه ؟

- مين ؟

- البيبى ؟!!!!!!!!!! :ض

يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Uyvk5zzj70h55jzwfwbtvu9
magOoOody
aDministrator MAGoOoOdy
aDministrator MAGoOoOdy

ذكر عدد الرسائل : 1207
هواياتك : الصيد وكرة القدم والشعر
الوظيفة : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Collec10
الجنسية : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Male_e10

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 03, 2008 10:48 pm

جميل اوووووووووووى يادنا

تسلم ايدك
https://frfasha4ever.yoo7.com
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 04, 2008 2:05 am

مشكور يا احمد
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 04, 2008 2:11 am

الحلقة الحادية و العشرون

الأيام تمر سريعة جدا لا أصدق ان مر على خطوبتنا 4 أشهر انا وعمر وخاصة عندما بدأنا فى المأساة المسماة ( جهاز العروسة ) او الشوار زى ما فيه ناس بيسموه وكلا الاسمين اسم على مسمى فسموه جهاز لأنه بيجهز على كل طاقتك المادية والجسدية والمعنوية والشوار لأنك بتدخلى فى مشاورات وخناقات رهيبة بتنتهى غالبا بحروب !!

لا أدرى لماذا كل هذه التعقيدات التى يضعونها فى طريق تجهيز عش الزوجية ؟!! وخاصة مستلزمات العروسة المسماة ظلما وافتراء ( الرفايع ) على اعتبار انها اشياء بسيطة لا تذكر من رفعها !! وهى فى الاصل تقايل مش رفايع !! بجد العروسة مطلوب منها جبال من الأشياء التى اكاد أجزم ان ربعها فقط الذى يستخدم فى الواقع والباقى يرص فقط فى النيش والدواليب لزوم المنظرة فقط !!!

الان فقط عرفت لماذا كان ابى وامى يصرون ان أدخر نصف مرتبى لجهازى قال وانا كنت زعلانة ياريتهم ادخروه كله علشان المليون طلب اللى ورايا.

سارة

يا بخت العروسة !!! ايه الظلم الرهيب اللى واقع على العريس ده ؟!! مطلوب منه يشترى او يؤجر شقة ويجهزها على الاقل 3 غرف ده غير الأجهزة الكهربائية والفرح والشبكة الخ الخ الخ ليه ده كله ؟ ما انا كنت سلطان زمانى !! والعروسة تجيب شوية رفايع وتقول انها جهزت والله حرام !!!

سارة رفضت رفض تام ان نسكن مع أبى وأمى وبصراحة معاها حق كيف نشعر انا وهى ان لنا مملكتنا المستقلة وعشنا الدافىء لكن الشقق الايجار الجديد ايجارها نااااااااااار والتمليك طبعا من عاشر المستحيلات ربنا يستر ونلاقى شقة ايجارها معقول وتكون مناسبة الحمد لله ان سارة ما وافقتش على ترك الشغل كان زماننا كل اول شهر وافقين على باب الحسين او السيدة طبعا مفهوم بنعمل ايه !!!

عمر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ايه لزوم ان الواحد يجيب من كل حاجة نسختين واحد للاستعمال والتانية منظرة ؟ !!!! يعنى طقم صينى للاستعمال وسرفيس ماركة غالية جدا يبقى محنطا فى النيش ؟!! ومعالق للاستعمال وأخرى فى حقيبة دبلوماسية براقة سعرها فلكى هددتنى امى لو لمستها ستبلغ عنى البوليس !! وأغلب الظن ان الحاجات دى سأستعملها لما خطيب بنتى كمان 30 سنة ييجى يزورنا !!! ده غير الف طقم مثل طقم للشربات وطقم للتورتة واخر للكاكاو واخر للايس كريم واخر للخشاف مش عارفة خشاف ايه ده ؟!!!! !! مش ممكن المنظرة دى كلها ويقولوا البنات بيعنسوا ليه ؟ من قائمة المتفجرات التى تنفجر فى وجة اى اثنين بيفكروا مجرد تفكير فى الارتباط الحلال رغم ان امى أخبرتنى انها فى زواجها كانت لا تملك ايا من الاجهزة الكهربائية غير البوتجاز ومن عملها هى وابى احضروا الغسالة العادية ثم الثلاجة ولم يفكروا فى التليفزيون الا بعد سنين رغم انهما هما الاثنين من عائلات محترمة، ولكن كانت النظرة

للزواج عملية و بسيطة ولا وجة للمقارنات الفارغة بين اى بيت والاخر.

وانا رأيى عندما يبنى الاثنين عشهما سيكون من المستحيل ان يفرطوا فيه ابدا لكن الان نرى حالات طلاق بعد شهور لأن العروسين وجدوا منزلا جاهز من كل شىء حتى التكييف والدش ولم يتعبوا فيه لحظة فلماذا يتحملوا كى يظل هذا المنزل قائما ؟؟!!!

سارة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ياااااااااااسلااااااام معارض الموبيليا فى مصر معمولة علشان العريس الى فى الخمسين ربيعا !!!!!!

الحجرة الواحدة المعقولة محتاجة انى اوفر مرتبى لمدة عشر شهور متواصلة على الأقل بدون اكل ولا شرب ولو امكن بدون ما انام !! لا حل اذن الا ان ننفذ الحجرات عند نجار شاطر وبالطبع ابى هو من سيدفع !! طيب ومن اهله لا يستطيعون مساعدته كيف يتزوج ؟ وكيف يقى نفسه من الوقوع فى الخطأ وفى دائرة الحرام ؟ معادلة مستحيلة الحل وتزداد تعقيدا بطلبات الاهل المغالى فيها ورغم انى مهندس وخريج احدى كليات القمة واعمل عشر ساعات يوميا ومع ذلك لا استطيع تزويج نفسى !!! واضح ان زماننا هذا ليس لنا!!!

عمر

لا يمكن اشترى مفرش للسرير ليوم الزفاف ب 700 ج من أجل يوم واحد الناس يتفرجوا عليه وخلاص يترمى بجد ربنا يحاسبنا على هذا التبذير وح نسأل عليه يوم القيامة ولأول مرة انتصر فى معركتى مع امى وأصررت على عدم شراؤه واستبداله بمفرش بسيط جدا بمائة وخمسين جنية فقط ولم استجب لتهديدات امى ان حماتى لن يفوتها هذا وووو فلتقل ما تريد هذا منزلى انا وليس اى احد ولوتركت نفسى خائفة من تعليقات كل الناس لن أتزوج الا بعد ان ابلغ من العمر ارذله !!!! وبرضه لن أرضى أحد.....

قارنت بين مجلة نسائية قديمة اشتريتها من سور الازبكية يرجع تاريخها لاواخرالستينات زمن تحقيق الاحلام وبين مجلة حديثة نسائية برضه وجدت فى القديمة باب كامل اسمه المنزل السعيد وكله افكار عملية رائعة عن فرش المنزل وتجميله بأبسط التكاليف وكيفيه الاستغناء عن اشياء كثيرة لا لزوم لها وبجد الصور فى غاية الرقة والعملية والبساطة والمجلة الحديثة تتحدث عن الفورفورجية فى غرفة النوم وكيفية تلميع الباركية ومزايا التكييف السبليت عن الشباك فى منزل العروسين !!! يبدو انهم يتحدثون عن عرائس من القمر وعرسان من المريخ!!!!!

سارة

اتمني تكون الحلقه عجبتكم

وبكره ان شاء الله

الحلقه الاخيره

عدل سابقا من قبل دانا في الخميس ديسمبر 04, 2008 11:01 pm عدل 1 مرات
hodasaid
عضو سوبر فرود
عضو سوبر فرود
hodasaid

ذكر عدد الرسائل : 996
المزاج : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 710
الوظيفة : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Player10
وسام العضو : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 3_mosh10

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 04, 2008 10:02 pm

تسلمي يادانا

واحنا في الانتظار
http://tanzil.info/
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 04, 2008 11:02 pm

مشكور محمود
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس ديسمبر 04, 2008 11:10 pm

الحلقه الثانية و العشرون و الاخيييييييرة

"الزفاف" :P :P :P :P

واخيرا جاء اليوم المنتظر اليوم الذى تتوقف فيه عقارب الساعة وتبدأ دورة جديدة غامضة اليوم الذى تصمت فيه الكلمات وتتحدث القلوب وتتوحد اليوم الذى يشهد فيه الله وهو خير شاهدا على ارتباط شابين رباطا وثيقا وميثاقا غليظا كما أسماه القران " يوم الزفاف " كل ما كان محرما يصبح حلالا بكلمة الله كل ما كان مجهولا غامضا يصبح سهل المنال يوم تتغير وجوه الاحبة ونفارق وجوها عاشرناها سنوات طوال ونعشق وجوها اخرى ونسكن منازل جديدة غامضة لا نعرف ماذا ينتظرنا بها السعادة ام الشقاء....

الفتاة التى طالما خجلت من وجود أخيها او ابيها معها فى منزلها تصبح زوجة وانثى مكتملة الانوثة لها رجل لا تخجل معه من شىء تشاركه افراحه وكلماته وغضبه وحنانه ومشاعره وتهدهده كطفلها البكر وتربت على كتفه اذا غضب ويلقى على صدرها كل همومه واسراره ومع هذه الاسرار والاحلام ينمو البيت الصغير وتكبر جدرانه وتمتد جذوره فى ارض الواقع ليصبح هذا البيت القلعة الحصينة التى يرفض الزوجان المساس بها من اى غريب ويصبح البيت الجديد احب مكان على الارض يأوى الحبيبين...

افكار كثيرة تدور اليوم فى عقل العروسين سارة وعمر بلا تفرقة اليوم لأنهما اصبحا كيانا واحدا وسارة جالسة تضىء جمالا بفستانها الابيض الملائكى الذى يحمل كل اسرار العذارى وغموض الانثى ودلالها وعمر المكتمل الاناقة فى بدلته السوداء والذى يشعر باكتمال رجولته لأنه اخيرا سيكتمل وجوده فى هذا العالم باقترانه بنصف روحه وانثى حياته سارة..

وقلوب الجميع خاشعة من فرط السعادة والدعاء لله ان يكلل هذا الارتباط ببركته ورضاه سبحانه وتعالى واذان الجميع متعلقة بشفاة المأذون الذى يتلو ايات المودة والرحمة، ويقول خطبة الزواج ويتوقف عند ايه ( واخذن منكم ميثاقا غليظا ) ليوصى بها عمر ان الرجل يأخذ زوجته أميرة من منزل اهلها ويعقد معهم ميثاقا غليظا بألا يجعلها أسيرة فى منزله فلا ينسى هذا العهد ابدا ويوصيه بأخلاق الرسول مع زوجاته..

ثم يوصى سارة ان تجعل زوجها قرة عينها ووطنها الذى لا ترضى عنه بديلا

وتلمع العيون سعادة وخشوعا عندما يعلن المأذون انهما الان زوجين امام الله وامام العالم

وتبكى سارة فيقترب منها عمر ويلمس يدها لأول مرة ويقبلها ويوعدها الا تبكى ابدا مادام هو حيا على هذه الارض

فتبتسم وترتعش من لمسة يد زوجها الحبيب وتهمس له : ( فلنعقد الان قراننا بنفسنا وتهمس له : زوجتك نفسى على سنة الله ورسوله وعلى مذهب الامام ابى حنيفة النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا ) فيهمس لها :وانا قبلت زواجك يا زوجتى وحبيبتى وسكنى ودارى وجنتى وقرة قلبى...

يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 177551vl6 يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 177551vl6 يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 177551vl6

:P :P :P

اتمني تكون يوميات اتنين مخطوبين عجبتكم

وفي مفاجاه لكل من تابعها معنا ؟؟؟؟؟؟
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد ديسمبر 28, 2008 10:36 pm

مش معقول كل المده دي ما حدش شاف الحلقه الاخيره
وقال رايه

او حب يعرف المفاجاه

عموما في جزء تاني
بس اكمل والا لا؟؟
ده هايتوقف علي ارائكم ان شاء الله

شكرا للجميع
magOoOody
aDministrator MAGoOoOdy
aDministrator MAGoOoOdy

ذكر عدد الرسائل : 1207
هواياتك : الصيد وكرة القدم والشعر

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالثلاثاء يناير 13, 2009 11:04 am

معلش يادانا والله انا كنت كل يوم بدخل علشان اشوف الحلقات بس جات فترة انتى مكتبتيش

ولسه شايف الحلقه دلوقتى

بس بجد كانت يوميات جميله اووووووووووى وممتعه

بجد تسلم ايدك روووووووووووووعة يادانا

ومنتظرين الجزء الثانى
https://frfasha4ever.yoo7.com
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة يناير 16, 2009 11:45 pm

اشهد ان لا اله الا لله واشهد ان محمد رسول الله

يعني انا كنت فقدت الامل ان في حد لسه متابع اليوميات

مشكور يا احمد

وان شاء الله نكمل مع الجزء التاني
بس فين ردود الاعضاء ؟؟؟؟
دينا
Moderator
Moderator
دينا

هواياتك : الكتابه
المزاج : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 1210
وسام العضو : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 2110

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالإثنين فبراير 09, 2009 11:20 pm

الله الله الله

ايه الجماااااااااااااااااااااال دة يا دانا

بجد يوميات روووووووووووووووووعة انا قرأتها كلها مرة واحدة

واحلى ما فيها ان عمر وسارة متفاهمين جدا وبيتعاملوا على طبيعتهم

ومش بيصطنعوا الكلام زى ما فى كتير بيعملوا ويبتعاملوا مع بعض بما يرضى الله

ياااااااااااة هو شباب زى عمرفى زمنا دة ولا فى زى سارة وطفولتها الجميله دى

يعنى هو فى بس ناااااااادر

بجد بجد تسلمى يااااااااااااااااااااااااااااااااا قمرررررررررررررررر

وفى انتظار باقى المفاجأت
المواطن X
TeaM wORk
TeaM wORk
المواطن X

ذكر عدد الرسائل : 3710
لاعيبك المفضل : متعب طبعا ومفيش غيره
المزاج : يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 8010

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 11, 2009 11:57 am

بجد الحلقات كلها جميلة اوووووى

سورى يا دانا

انى اتاخرت فى الرد

بس بجد جميلةا ووووووووى

تسلم ايدكـ
http://www.frfasha4ever.yoo7.com
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت فبراير 14, 2009 6:05 pm

دينا كتب:
الله الله الله

ايه الجماااااااااااااااااااااال دة يا دانا

بجد يوميات روووووووووووووووووعة انا قرأتها كلها مرة واحدة

واحلى ما فيها ان عمر وسارة متفاهمين جدا وبيتعاملوا على طبيعتهم

ومش بيصطنعوا الكلام زى ما فى كتير بيعملوا ويبتعاملوا مع بعض بما يرضى الله

ياااااااااااة هو شباب زى عمرفى زمنا دة ولا فى زى سارة وطفولتها الجميله دى

يعنى هو فى بس ناااااااادر

بجد بجد تسلمى يااااااااااااااااااااااااااااااااا قمرررررررررررررررر

وفى انتظار باقى المفاجأت

مشكوره اوي علي كلامك الجميل يا دينا

اتمني تكون عجبتك الحلقات
و
يا رب يكون في ساره وعمر
كتييير
دانا
Moderator
Moderator
دانا

مُساهمةموضوع: رد: يوميات اتنين مخطوبين...   يوميات اتنين مخطوبين... - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت فبراير 14, 2009 6:08 pm

متعب التريكاوي كتب:
بجد الحلقات كلها جميلة اوووووى

سورى يا دانا

انى اتاخرت فى الرد

بس بجد جميلةا ووووووووى

تسلم ايدكـ

مشكور متعب علي مرورك

ولا يهمك علي التاخير

المهم تكون عجبتك

ومستنيه تشجيعكم عشان اكمل اليوميات

يوميات اتنين مخطوبين...
صفحة 4 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4